CONNEKT estudiarà què empeny els joves cap a l’extremisme violent per millorar la prevenció

11 febrer 2020 | Nota de premsa

Avui a Barcelona s’inicia un projecte de recerca finançat per la UE per estudiar els factors que poden influir en la radicalització de joves de 8 països dels Balcans i la Mediterrània.

CONNEKT (Contexts of Violent Extremism in the MENA and Balkan Societies) és un projecte de recerca europeu, liderat per l’IEMed, que investigarà què pot empènyer a iniciar un procés de radicalització cap a l’extremisme violent a joves d’entre 12 i 30 anys de 8 països: Egipte, Tunísia, Jordània, Marroc, Kosovo, Bòsnia i Hercegovina, Macedònia del Nord i Bulgària.

Representants de les 14 entitats que formen el consorci que desplegarà el projecte des d’avui i durant els propers 3 anys i mig (fins a l’agost de 2023,) s’han reunit avui a Barcelona per participar en la presentació pública del projecte i donar el tret de sortida als treballs de recerca.

Tal i com s’ha explicat avui, CONNEKT se centrarà en la rellevància que les desigualtats socioeconòmiques i sociopolítiques tenen en els processos de radicalització. En aquest sentit, set factors seran analitzats: religió, digitalització, privació econòmica, desigualtats territorials, dinàmiques transnacionals, demandes sociopolítiques i oportunitats educatives, culturals i de lleure. I aquests factors s’avaluaran en tres nivells: transnacional/estatal, comunitari i individual. La idea és determinar-ne les interrelacions i pes específic en el procés que pot conduir a la radicalització.

L’objectiu últim és que, a partir dels resultats de la recerca empírica, es puguin recomanar eines i mesures de prevenció de l’extremisme violent. En aquest sentit, el projecte s’allunya de l’aproximació a la prevenció que es fa sovint des de l’àmbit de la seguretat i que desdibuixa les fronteres entre detecció (entesa com a identificació de possible amenaça imminent) i prevenció. A partir de la recerca, CONNEKT vol contribuir a recomanar estratègies de prevenció des de l’àmbit social, dissenyades a partir de les veus dels i les joves i particularment adreçades a autoritats i actors socials locals – que permetin dotar d’eines a les societats tant dels països d’estudi com de la Unió Europea per fer front a un fenomen tan multidimensional com és l’extremisme violent.

En aquest sentit, el projecte el du a terme un equip interdisciplinari format per 14 socis de 12 països, entre els quals hi ha universitats i think tanks però també actors de la societat civil i autoritats locals.

La recerca s’articularà a través d’entrevistes, enquestes, focus-group, seminaris i taules rodones en cadascun dels països d’estudi i a nivell transnacional, a banda del treball participatiu en el marc del fòrum de joves de Skopje i del fòrum de dones a Tarragona. Es produiran més de 60 publicacions, entre les quals informes per país sobre les aproximacions a l’extremisme violent i  sobre els factors potencials de radicalització segons els tres nivells d’anàlisi que constituiran una cartografia dels factors que condueixen a l’extremisme violent i que derivaran en policy-papers per traduir els resultats a l’àmbit polític i institucional. El coneixement sobre els factors de radicalització aplicat a l’àmbit comunitari serà la segona fase de la recerca que produirà estudis sobre la prevenció i guies d’eines adaptades a cada país per prevenir l’extremisme violent. Finalment, els resultats es traduiran en recomanacions en un document final d’estratègies de prevenció adreçades a la Unió Europea.

Els resultats i l’evolució del projecte es podran seguir al lloc web www.h2020connekt.eu

El projecte és finançat per la UE, en el marc del seu programa de recerca i innovació Horizon 2020, amb una dotació de 2,9 milions d’euros (Acord de subvenció 870772).

L’equip del projecte

CONNEKT és coordinat per l’Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed), un think tank amb seu a Barcelona especialitzat en relacions euromediterrànies, amb 30 anys de trajectòria. Els coordinadors científics del projecte són Lurdes Vidal (directora de Món Àrab i Mediterrani de l’IEMed) i Jordi Moreras (antropòleg amb llarga experiència en l’estudi de comunitats musulmanes a Espanya i sènior fellow de l’IEMed).

L’IEMed lidera un consorci integrat per altres 13 entitats:

The American University Cairo

www.aucegypt.edu