Culture and Society | Development and Co-operation

Partnership’s Failure to Effectively
Improve Press Freedom in North Africa

Said Essoulami
Executive Director
Centre for Media Freedom in Middle

East & North Africa, London

As members of the Euro-Mediterranean
Partnership, Maghreb countries (Algeria,
Morocco, and Tunisia) look after their
own interests and pursue different strat-
egies to achieve economic advantage
and political support. However, since the
enlargement of the EU, the Maghrebi
political elite is wary of their special rela-
tionship with the EU and of the weak-
ness of the Barcelona Process. Civil
society groups in the region, which are
searching for financial and moral sup-
port from the Partnership, are more and
more critical about the inefficiency of the
Euromed mechanisms, especially with
regard to the implementation of the
human rights chapter of the Barcelona
Declaration. The impact of the Partner-
ship on human rights — and press free-
dom in particular — in the Maghreb coun-
tries has been minimal, if not absent.
Press freedom in the three countries has
been mainly influenced by internal eco-
nomic and political factors.

Different Experiences of Press
Freedom in Maghreb

During 2004 press freedom gained new
ground in Morocco, but stagnated in
Tunisia and experienced difficult times
in Algeria.

The Moroccan government has abol-

ished the state broadcasting monopoly
and instated an independent broadcas-
ting authority whose responsibility would
be, —once the new law on Broadcasting
passed by the Parliament comes into
force— to grant licenses to private inves-
tors and to control their programming
obligations. The Algerian government
has ruled out any privatisation of broad-
casting, but announced a series of mea-
sures to develop regional and thematic
broadcasts, including television in Berber
language.! In Tunisia, the government
authorised in November 20083, the first
commercial radio station, which had an
impact for its professionalism and enter-
tainment programmes, especially with
young people. However, this station has
not been given the freedom to comment
on political affairs and it is said to be
owned by associates of the president.
A new private television station will be
launched in February 2005.

The press in Morocco, despite its vibrant
tone, has declined in circulation and
experienced drops in advertising reve-
nues. The newly established editors’
association (la Federation marocaine des
editeurs des journaux) is negotiating with
the Ministry of Communication for a res-
cue package to shore up newspapers
facing difficulties. The package, once
agreed, will deliver financial assistance
and training to journalists and newspa-
per managers. The advertisers’ union and
the Ministry of Communication reques-
ted an office to audit newspaper circu-
lation, which was set up, however it is
still inoperative due to the resistance of
some editors.

" Younes Hamidouche, La Tribune, 20th December 2004,
2 Boudjemaa, Haichour (Minister of Communication) “ Pas de privatisation des médias publics “. Le Quotidien d’Oran (8th December 2004).
3 Syndicat des Journalistes Algeriens “ Le procés de la presse “ E/ Watan, (29th June 2004).
4 Mellal, Nadia “ Avant-projet de loi sur I'information. Un nouveau code pour la presse “ Liberté (14th August 2004).

In Algeria, the private press is heavily in
debt to government printing houses and
with tax arrears. Information was circu-
lated in the press that the government
intended to privatise state newspapers,
but this was denied by the Minister of
Communication.? The State continues
to own and manage several dailies and
weeklies and most of the printing pres-
ses.

A newly established federation of Algerian
Newspapers, made up of editors of state
newspapers, has caused a war of words
between the new syndicate and the exis-
ting National Journalists Syndicate. The
first accused the publishers of the pri-
vate press of despotism and of pursuing
personal wealth to the detriment of their
journalists and the latter accused the
new syndicate of being a puppet of the
government with the single aim of des-
troying the private press.®

A draft information law is being prepared
by a special commission, set up by the
Ministry of Communication, to amend
the 1990 information code which con-
tains severe restrictions to freedom of
expression, including the defamation pro-
vision, amended in 2001, which has been
used in 2004 to criminalise journalists’
investigative reports on corruption and
criticism of the head of state and other
officials. The new law will include provi-
sions on ethics and the right of reply
during election campaign periods, as
well as on the conditions of the deliver-
ance of press cards and journalists’
rights to access publicly held documen-
tation and information.* The government
also announced the future adoption of

Panorama

Med. 2005



alaw on advertising and opinion poll acti-
vities.

The public printing sector is also in cri-
sis, because of the insolvency of many
press titles and the growing debts to the
state newsprint company which supplies
the government printing houses. For
example, the printing company Simpral
announced in July 2004 that 1.6 billion
dinars are owed by newspapers and that
370 millions dinars were lost because
of the bankruptcy of some newspapers.®
In July, La Societe d'impression d'Alger
(SIA) has forced Le Nouvel Algérien and
El Jarida to close down because of their
insolvency.®

In Tunisia, most of the print media was
still controlled by the ruling party, or by
individuals close to the ruling party. The
private press benefited, in return for its
support to President Ben Ali's re-elec-
tion, from financial favours, such as public
advertising and other subsidies. Partisan
press had suffered low circulation and
constant censorship and other econom-
ic pressures. Many would-be publish-
ers are still prevented from launching
their newspapers and magazines be-
cause of the licensing system, which
discriminates against President Ben Al
critics.

The Tunisian Journalists’ Association,
suspended from the International Federa-
tion of Journalists —after it awarded
President Ben Ali the prize for press free-
dom in May 2003~ entered into nego-
tiation with the Federation to reintegra-
te the Federation. The Tunisian Editors’
Federation, a strong supporter of Presi-
dent Ben Ali, was still banned from the
World Association of Newspapers.

The Persecution of Journalists
Continues in Algeria...

During 2004, the prosecution of journa-
lists in the countries of the region has
increased. In the run-up to the presiden-
tial elections in Algeria on 8th April, most
of the main national dailies campaigned
against the re-election of Bouteflika and
supported Benflis. Bouteflika, who was
elected with more than 80 per cent of
the votes, turned against its critics by
allowing the government to legally pur-

sue many journalists. The cases which
have mobilised Algerian journalists and
international press freedom groups, were
those of Hafnaoui Ghoul, a correspon-
dent of the daily in Djelfa, who was sen-
tenced in May 2004 to 8 months in pri-
son for a series of defamation cases
brought against him by different govern-
ment departments. The main case con-
cerned an article he wrote about corrup-
tion in the governorate of Djlfa and the
death of toddlers in a local hospital.
Mr Hafnaoui was released on 24th
November 2004 after his family inter-
vened on his behalf to the President
Bouteflika.

Others cases concerned Benchicou edi-
tor-in-chief of Le Matin who, on 14th
June 2004 was sentenced to a two-year
prison sentence and a fine on charges
of “illegally transfering money abroad.”
His lawyers denounced the proceedings
and the verdict as political because
Benchichou accused President Boute-
flika and the Defense Minister of corrup-
tion in a pamphlet he released.

On 28th December 2004 Fouad
Boughanem, the editor of the daily Le
Soir d’Algérie, and three of his journal-
ists, Mohamed Bouhamidi, Hakim Laalam
and Kamel Amarni, were given one-year
suspended sentences by the Sidi M'Ha-
med court for “insulting the president.”
The newspaper was also fined 2.5 million
dinars (approx. US$34,000; 26,000
euros). They were prosecuted for sever-
al articles published before the April pres-
idential elections about abuse of author-
ity by President Abdelaziz Bouteflika and
political corruption.

Redouane Boudjemaa, a journalist with
the daily E/-Youm, received an 18-month
suspended sentence for libel over a
series of articles criticising the manage-
ment of public funds, the choice of pro-
grammes and the recruitment methods
at state television broadcaster ENTV.
The Arabic-language daily Essabah was
closed on 1st December, ostensibly due
to financial problems. However, all signs
indicate that the paper was closed
because it published an article about
President Bouteflika's alleged attempts
to find out about “illegal” money depo-
sited in Switzerland by Algerians.
Government action against the press

5% Le pouvoir refuse la privatisation des imprimeries “ E/ Watan (22nd December 2004).
6 “ Les journaux endettés dans le collimateur des imprimeurs “ E/ Watan (25th July 2004).

has also attained foreign journalists and
media. In June 2004, the authorities clo-
sed down the office of the Arab satelli-
te television al-Jazeera because of an
alleged programme the television broad-
cast in which opposition figures critici-
sed Algeria’s military and President
Abdelaziz Bouteflika's national reconci-
liation policy. Foreign journalists, who
entered the country with accreditation
to cover the elections, were banned from
travelling to the Kabylie region for three
days. The ban was lifted on the condi-
tion that the journalists were escorted
by minders from the Ministry of the
Interior.

... in Morocco...

In Morocco, 2004 started with good
news of the King's pardon of the jailed
journalists Ali Lmrabet, Mohammed EI-
Hourd, Mustapha Alaoui, Abdelmajid Ben
Tahar, Mustapha Kechnini, Abdelaziz
Jallouli and Miloud Boutrigui.

Ali Lmrabet, editor-in-chief of Demain
Magazine and Douman was sentenced
on 21st May 2003, by a Rabat court to
four years in prison for “insulting the kin-
g's person,” “threatening the integrity of
the national territory” and “undermining
the monarchy.” On 17th June, his sen-
tence was reduced on appeal to three
years in jail.

El-Hourd, managing editor of the Oujda-
based weekly Asharqg, was sentenced
on 4th August 2003 to three years in
prison for “incitement to violence” under
Morocco's anti-terrorism law. Ben Tahar,
editor-in-chief at the same paper, was
also sentenced on the same day to one
year in prison for “incitement to violence.”
Alaoui, managing editor of the Arabic-
language weekly A/ Ousboue, was sen-
tenced on 11th July 2003 to a one-year
suspended jail sentence and his publi-
cation was banned for three months. He
was charged with “condoning acts cons-
tituting terrorist crimes through publica-
tions offered for sale” after he published
a letter by an islamist organisation clai-
ming responsibility for the terrorist acts
on 16th May in Casablanca.

On 3rd November 2003, Kechnini was
sentenced to two years in prison, and



In accordance to the philosophy of the In-
terculturality and Human Rights Euromed
Observatory, a series of activities have been
developed centring on the promotion of the
defence of dignity and values of liberty, safety,
equality and education in the Mediterranean
area.

Through these activities it has been made pos-
sible to diffuse information, increase aware-
ness and provide the training necessary for
civic involvement, solidarity and development.
At the same time, the study, research and the
generation of information systems and internat-
ionally interconnected knowledge banks have
given support to the co-operation activity and
contributed to the development of the public

administrations and co-operating agents.

Launch of the electronic magazine Ulisses
Cibernétic

(www.ulisses-cibernetic.net).

ACTIVITIES OF THE INTERCULTURALITY AND HUMAN RIGHTS EUROMED OBSERVATORY

Research, studies and reports on the
Mediterranean basin

Fact sheets about countries in the Mediterra-
nean basin. In 2004 information was publis-
hed corresponding to three Mediterranean
countries: Morocco, Tunisia and Libya.
Report: The Berber minority group in Morocco
and Fundamental Rights. The result of the rese-
arch has brought to light the level of respect
enjoyed by these peoples in their daily lives and
on an institutional level.

Study: Female Genital Mutilation in the
Mediterranean basin. This study highlights the
differences between north and south, both from
the economic viewpoint as well as that of human
rights. The evolution seen in Egypt where this
practice has been eradicated is analysed.
CD-ROM: Women in the Arab World. The
situation of women in the Mediterranean is
reflected in this CD-ROM from the sociologi-
cal, religious, political and cultural viewpoints.

Course on Human Rights.

Freedom of the Press

Report about freedom of the press
Congress: Press Freedom in the Mediterranean
Area. (October 2004) Round tables (The situa-
tion of the press in the Mediterranean area;
War journalism; Journalism from countries in
process of democratisation; Journalism under
pressure) were formed by different professio-
nal journalists and experts from the Mediterra-
nean area.

Official Presentation of web sites regarding
Freedom of the Press. Result of research on
freedom of the press in the Mediterranean area
and a testimony of the continuity of the project
as well as an example of its committed and
energising character.

www.tinet.org/~pfreedom

More information on the Observatory’s
activities

www.humanrights-observatory.net

Jallouli and Boutrigui to 18 months. All
of them for “failing to respect the king,”
“undermining the monarchy” and “incite-
ment through printed words to acts likely
to harm internal security.”

However, the positive atmosphere that
the royal pardon created in the country
was quickly polluted with the arrest and
harassment of several journalists. On
2nd April 2004, Anas Guennoun, direc-
tor of the weekly Al Ahali, was senten-
ced to a 10 month prison term after being
charged with criminal defamation for an
article he wrote in which he allegedly
defamed a politician. Released in August
2004, the journalist went into hiding after
a court sentenced him to eight months
in prison for a previous article — written
five years earlier — about the private life
of the governor of the city of Tangiers.
On 1st June 2004, a Rabat court senten-
ced Anas Tadlili, editor of the weekly Akh-
bar al-Ousbou', to six months in prison
with no parole. He had been charged
with “defamation, vilification of a govern-
ment official and spreading false news.”
Lahcen Aouad, of the weekly Assahifa
Al Ousbouia, was assaulted by police
while covering a march on Parliament by
unemployed high school graduates

demanding work. Aouad received multi-
ple bruises on his head and legs and was
told to take three weeks’ medical leave.
The impact of Islamist organisations on
free speech was also felt during the year.
Many journalists complained about tele-
phone threats they received by phone
or letters from unidentified sources. The
most targeted were journalists with news-
papers known for their critical stand
against islamist groups, such as al-
Ahdath al-Maghribia, Te/ Quel and Al-
Ayam. One serious case concerned the
editor of the Arabic daily newspaper al-
Ahdath al-Maghribia, Mohamed Lbrini,
who on 5th January 2004, was sent a
booby-trapped letter but escaped without
injury when a member of staff spotted
suspicious looking wires and took it to
the police.

Regarding foreign journalists, one case
was recorded in June 2004 which con-
cerned two Norwegian journalists, Tor
Dagfinn Dommersnes and Fredrik
Refvem, a reporter and photographer
respectively, with the Norwegian daily
Stavanger Aftenbladet, who were expe-
lled from Morocco. They were accused
of breaking the law and they were told
that they were persona non grata for

7 According to an International Media Support (IMS) report, www.i-m-s.dk

making contact with a Western Sahara
activist who had campaigned for a refe-
rendum on self-rule to be held in the terri-
tory.

...and in Tunisia too

In Tunisia, censorship and self-censors-
hip increased dramatically in the run-up
to the recent elections which returned
the incumbent president Zine el Abidine
Ben Ali to power with close to 95 per
cent of the popular vote. According to
reports, voters were deprived of inde-
pendent news and opinions as President
Ben Ali and his ruling Constitutional
Democratic Rally (RCD) party received
a disproportionate share of time and
space in the media compared with the
other candidates and parties. One report
concluded that the Tunisian media
“demonstrated significant bias in their
coverage of the elections favouring the
RCD Party and the presidential candi-
date Ben Ali.”” There have been also
cases of titles being delayed printing by
the Ministry of the Interior because of
the censorship system in place. These
delays concerned, among others, E/

Panorama

Med. 2005

216-217



Maoukef (Opinion) for more than 24
hours and Ettarik El Jadid (The New Path)
up to 72 hours.®

There have also been cases whereby
the authorities have confiscated foreign
newspapers when they have criticised
the internal situation in Tunisia (Le Monde,
El Quods El Arabi, Al Hayet).

On 5th January, Salema Bensedrine, a
journalist and human rights activist, was
the victim of an assault that she belie-
ves was linked to her strong stand in
support of free expression in Tunisia. On
13th January 2004, the Tunisian author-
ities refused the editor Sihem Bensadrine,
authorisation to register her magazine
Kalima. That was the third attempt since
1999, and on 14th January, she was sub-
jected to a particularly thorough search
at Tunis airport before boarding a flight
to Germany. A copy of Kalima was con-

8 IMS Report.

fiscated from her as well as three CD-
roms containing personal data.

In February 2004, the suspended Islamist
weekly al-Fajr journalist Abdallah Zouari
went on hunger strike to protest against
the worsening of his prison conditions.
On 9th October 2003, Zouari was sen-
tenced, on two separate charges, for a
total of 13 months in prison for “defa-
mation” and “failing to obey an adminis-
trative order.” The journalist had been
released on 6th June 2002, having ser-
ved an 11-year sentence for “belonging
to an illegal organisation.”

Tunisia is also scheduled to host the
second session of the UN-sponsored
World Summit of the Information Society
(WSIS) in November 2005. Many press
freedom groups expressed concern over
the government’s poor human rights
record and have called on UN member

states to press the Tunisian government
to improve free expression conditions.®
Internet regulations are considered to
be the second toughest in the world after
China. Human rights groups complai-
ned about the systematic blocking of
websites and the interception of e-mails
by the authorities. On 8th December
2004 the Tunisian Court of Cassations
decided to uphold heavy prison senten-
ces against eight young Internet users
from the southern city of Zarzis. They
were convicted of using the Internet to
promote terrorism, on the basis of down-
loaded files and confessions obtained
under torture. The Zarzis Internet users
were all accused of belonging to an al-
Qaeda-linked terrorist group, although
no evidence was ever presented to sup-
port this claim.

9 Read among others the statement published by the 11th General Meeting of the International Freedom of Expression exchange (IFEX) in Baku,
(Azerbaijan), 13th-18th June 2004 and the resolution on Tunisia passed by members of the Coordinating Committee of Press Freedom Organizations
(meeting in Belgrade for World Press Freedom Day, 3rd May 2004. www.lfex.org).





