IEMed. Institut Europeu de la Mediterrānia
Carrer Girona 20, 5a planta
08010 Barcelona
Tel. 93 244 98 50
e-mail: info@iemed.org
CAT
ESP
FR
ENG
      Inici -> Activitats -> Seminaris  
Quč és l'IEMed?
Notícies
Conferčncies
Seminaris
Formaciķ
Exposicions
Activitats culturals
Publicacions
Política
Economia
Migracions
Societat
Diāleg cultural
Biblioteca
Sala de premsa
Taulell informatiu
Documents
Enllaįos
El Marroc i la Unió Europea: cap a un estatut avançat
dins l'associació euromediterrània
 

Dates: 1 i 2 de març de 2007
Lloc: Barcelona
Organitza: IEMed amb la col•laboració del Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació (MAEC).


En el decurs dels últims decennis, la Unió Europea i el Marroc han reforçat les seves relacions bilaterals a tots els nivells. És en aquest context que s’inscriu la reflexió sobre la posada en marxa d’un Estatut Avançat per al Marroc, en el marc del Partenariat Euromediterrani i la nova Política Europea de Veïnatge, que preveu la possibilitat d’aprofundir les relacions de la Unió en funció del compromís dels països socis.

L’objectiu d’aquesta trobada és reunir experts de l’àmbit polític, econòmic i de la societat civil que des de la seva acció, treball o reflexió vinculats a les relacions entre el Marroc i la Unió Europea puguin proposar noves perspectives de treball.

Es tracta d’una iniciativa hispano-luso-francesa per al desenvolupament de la Política Europea de Veïnatge en el si de l’associació euromediterrània amb l’objectiu de promoure un Estatut Avançat per al Marroc.

(Descarregar el programa del seminari)


Dijous 1 de març


18h Sessió inaugural


19.30h Primera sessió: Per un Partenariat polític privilegiat Marroc-UE. El Marroc i la dimensió política del projecte euromediterrani
La transformació històrica del Marroc i el seu paper a l’espai euromediterrani. Processos de reformes polítiques, econòmiques i socials al Marroc. Evolució del Partenariat Marroc-UE. Els reptes del Marroc en el marc de la globalització i de l’associació euromediterrània. El Pla d’Acció i la nova Política Europea de Veïnatge. Cooperació en seguretat i defensa. Acord PESC i gestió de crisis.


Divendres 2 de març

9.30h Segona sessió: La dimensió econòmica i financera en les relacions entre el Marroc i la Unió Europea: reptes i desafiaments
El Marroc a l’era de la integració euromediterrània. Creació d’una Zona de Lliure Canvi aprofundit i sectors prioritaris a l’agricultura, la indústria i els serveis. Cooperació econòmica i xarxes d’infraestructures i d’energia. Pla d’Acció, llibertats –circulació, intercanvis, capitals i serveis- i coordinació de les polítiques comunes. Participació del Marroc al mercat interior de la Unió Europea. Rol dels instruments de cooperació financera en el desenvolupament econòmic i social. De la convergència nominal a la convergència real.

12h Tercera sessió: Intercanvis humans i diàlegs socioculturals i modernització. El paper de la societat civil
Participació de la societat civil: l’associació euromediterrània com a projecte de modernització. Convergència de legislacions. Transformació de les societats. Participació del Marroc als programes europeus de dimensió cultural, educativa i científica. Comunitats marroquines a Europa: el seu paper en el Partenariat. Importància de la cooperació descentralitzada. Gestió concertada dels fluxos migratoris –legals i il•legals.

15h Quarta sessió: Cap a un marc de cooperació renovada: el concepte d’Estatut avançat. Les possibilitats de l’associació Marroc-UE. El procés de Barcelona i els instruments de la nova Política Europea de Veïnatge
Optimització dels acords signats i exploració de nous camps de cooperació. Els referents del model de cooperació europea: la zona de lliure canvi aprofundida o integració aprofundida, Unió Duanera –cas de Turquia-, transició per a la preadhesió –nous països membres-. Establiment de mecanismes de consulta a diferents nivells. Coresponsabilitat, descentralització. L’estatut avançat i la seva articulació en el projecte euromediterrani. Participació del Marroc en el desenvolupament de l’Estratègia per a l’Àfrica.

18h Conclusions i cloenda: Cap a un marc de cooperació renovat


DOCUMENTACIÓ



Conclusions del seminari


Comunicación de la Comisión Europea al Consejo y al Parlamento Europeo
relativa a la consolidación de la Política Europea de Vecindad. 4-12-2006


Plan d’action UE/Maroc

Rapport de Suivi PEV: Maroc (4-12-2006)

Communication de la Comission au Conseil et au Parlement Européen;
concernant l’approche générale visant à permetre aux pays partenaires
PEV de participer aux travaux de agences communautaires
et aux programmes communautaires (4-12-2006)


Five Year Work Programme (final text)
12-2005 (english)


8th Euromediterranean Conference of Ministers of Foreign Affairs.
Tampere Conclusions, 27-28 November 2006 (english)


Programme Indicative National (Maroc) 2005-2006

European Neihgbourhood Partnership Instrument . Morocco National Indicative Plan 2007-2010

European Neihgbourhood Partnership Instrument. Morocco Strategy Paper 2007-2013

European Neihgbourhood Partnership Instrument. Resumen Plan Indicativo Nacional -2007-2010- y del Informe Estratégico 2007-2013

 
© 2005 IEMed - bustia@iemed.org     Avís legal