IEMed. Institut Europeu de la Mediterrānia
Carrer Girona 20, 5a planta
08010 Barcelona
Tel. 93 244 98 50
e-mail: info@iemed.org
CAT
ESP
FR
ENG
      Inici -> Activitats -> Seminaris -> Fōrum sobre remeses i desenvolupament  
Quč és l'IEMed?
Notícies
Conferčncies
Seminaris
Formaciķ
Exposicions
Activitats culturals
Publicacions
Política
Economia
Migracions
Societat
Diāleg cultural
Biblioteca
Sala de premsa
Taulell informatiu
Documents
Enllaįos
FORUM SOBRE REMESES I DESENVOLUPAMENT
 

Dates: 15 i 16 d'octubre de 2007
Lloc: Sala de conferències CosmoCaixa, Teodor Roviralta, 47-51, Barcelona
Organitza: IEMed i Remesas.org. Amb el suport de la Fundació FC Barcelona
i de l'Obra Social de La Caixa
     
 

PRESENTACIÓ

PROGRAMA

 


PRESENTACIÓ


FORUM REMESES I DESENVOLUPAMENT
Mediterrània, Iberoamèrica i Europa de l’Est

Actualment, el principal esforç de solidaritat a Espanya el realitzen els propis immigrants. Sols en 2006, aquests van enviar remeses als seus països d’origen per valor de 6.807 milions d’euros, cantitat que multiplica varies vegades l’ajuda Oficial al Desenvolupament. No obstant això, l’efecte d’aquests fluxos sobre el desenvolupament es podria incrementar per mitjà d’accions de cooperació, polítiques públiques o iniciatives dels mateixos immigrants, tot això considerant que les remeses poden ser un factor d’enfortiment financer dels països receptors.

Davant d’aquesta evidència, l’Institut Europeu de la Mediterrània, en col•laboració amb Remesas.org, amb el patrocini de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional i de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament i amb el suport de la Fundació FCBarcelona i de l’Obra Social de la Fundació “la Caixa”, organitza un fòrum a Barcelona amb la finalitat d’analitzar l’efecte que els fluxos de remeses poden tindre en el desenvolupament econòmic i la disminució de la pobresa. Hi participaran mes de 150 especialistes provinents de l’àmbit acadèmic -professors universitaris, representants de centres d’investigació-, del món solidari -ONGD, associacions d’emigrants- i del sector financer -remesadors, banquers-.

La conferencia pretén posar de manifest la rellevància d’aquests fluxos, a més d’exhibir una àmplia gamma d’accions que poden incrementar el seu efecte en el desenvolupament: Des de les empreses pel sector privat com la bancarització, els microcrèdits o el suport a microempreses, tot això financiat amb remeses; fins a les realitzades pels propis immigrants pel mitjà de remeses col•lectives; passant pels esforços de diverses ONGD i Administracions per a intentar incrementar l’efecte desenvolupament d’aquestos fluxos.


PROGRAMA

Si ho preferiu, podeu descarregar-vos el programa en pdf



PRIMERA JORNADA 15 d’octubre de 2007

15.30 Acreditació dels participants

16.00 Inauguració
Senén Florensa, director general, Institut Europeu de la Mediterrània
Lluís Romeu, director, Serveis a Nous Residents, “la Caixa”
Daniel Ottolenghi, economista en cap de desenvolupament, Banc Europeu d’Inversions
Hassan el Basri, director general de desenvolupament, Banque Centrale Populaire, Marroc
Martí Carnicer, Secretari general del Departament d’Economia i Finances, Generalitat de Catalunya

17.30 Poden desenvolupar un país els emigrants?
La visió del codesenvolupament reposa sobre la capacitat dels emigrants de col•laborar en el desenvolupament del país que van abandonar. Què ens diuen sobre això els economistes? És possible? A través de quins mecanismes? Quin paper hi tenen les remeses?

Abdesslam El Ftouh, director, Pol de Promoció Econòmica, Fondation Hassan II pour les Marocains Résidant à l’Étranger, Marroc, moderador
Humberto López, economista, Banc Mundial
Enrique Alberola, cap de la Divisió d’Economia Internacional, Banc d’Espanya
Jordi Bacaria, catedràtic d’economia aplicada, Universitat Autònoma de Barcelona
Fernando Salazar, vicepresident executiu, Banco Bolivariano, Equador

19.00 Emigració i solidaritat: un exemple de bones pràctiques
Presentació: Senén Florensa, director general, Institut Europeu de la Mediterrània
Intervenció: Samuel Eto’o, futbolista y fundador de la Fundació Eto’o, Camerún

Segona jornada 16 d’octubre de 2007

9.00 On eren les institucions? Remeses informals i transferències
Els països de renda mitjana, actualment els principals receptors de remeses, ofereixen als seus ciutadans un sistema financer ampli. No obstant això, fins i tot en aquestos països les remeses informals són evidents, així com la presència d’empreses remesadores. Quins efectes estan produint aquests canals informals? Suposa la bancarització una alternativa?

Oriol Amorós, secretari per a la Immigració, Departament d’Acció Social i Ciutadania, Generalitat de Catalunya, moderador
Enrique Fernández, conseller delegat, Telegiros
Carolina Arango, gerent, Bancolombia
Carmen Álvarez, vicepresidenta executiva, Banco BHD, República Dominicana
Marcela Ciobanu, presidenta de l’Associació de Romanesos a Catalunya
Milagros Hernando, directora general de Planificació i Avaluació de Polítiques per al Desenvolupament, Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació


10.30 El repte de multiplicar les remeses: microfinances i microempreses
En els països menys afavorits s’estan duent a terme iniciatives que permetin als receptors de remeses posar en marxa projectes de desenvolupament personal a petita escala. Quins són els més destacats? Quins efectes han produït? Quines iniciatives existeixen en altres països?

Oscar Gómez-Lacalle, Direcció General d’Afers Econòmics i Monetaris, Comissió Europea, moderador
Carlos Valdez, subgerent de Serveis no Financers, Banco Mercantil Santa Cruz, Bolívia
Moustapha Thioune, responsable del Servei d’Estrangers, Société Générale de Banques au Sénégal
Mohamed Chaib, president de la Fundació Ibn Batuta i diputat al Parlament de Catalunya
Andrea Stocchiero, coordinador de projectes sobre migració i desenvolupament, Centro Studi Politica Internazionale, Itàlia

12.00 Pausa cafè

12.30 Projectes i iniciatives sobre emigració i remeses
Des d’Espanya i altres països s’estan portant a terme projectes relacionats amb l’ús de les remeses dels emigrants com a eina efectiva de desenvolupament en els països receptors. Aquestes iniciatives, que són relativament noves, necessiten aproximacions específiques. Per això resulta imprescindible abordar una reflexió sobre les metodologies de treball, els aspectes a considerar en la seva implementació i la compilació de bones pràctiques.

David Minoves, director general de Cooperació al Desenvolupament i Acció Humanitària, Generalitat de Catalunya, moderador
Marta Segú, directora de projectes internacionals, Fundació Futbol Club Barcelona
Carles Campuzano, diputat al Congrés i membre de la Comissió Parlamentària de Cooperació Internacional
Iñigo Moré, fundador, remesas.org
Sílvia Noguer, sotsdirectora, Àrea Social, Programa de Cooperació Internacional, Fundació “la Caixa”

14.00 Cloenda
Les remeses dels emigrants són també una matèria que ocupa la societat civil des del punt de vista de l’anàlisi, de la cooperació al desenvolupament i del de l’empresa. Quins fruits han donat aquestes tres vies?

Iñigo Moré, fundador, remesas.org
Manuel Jarmela Palos, director general del Servei d’Estrangers i Fronteres. Representant de la presidència portuguesa de la Unió Europea
María Consuelo Rumí, secretària d’Estat d’Immigració i Emigració, Ministeri de Treball i Afers Socials


 
 




 
© 2005 IEMed - bustia@iemed.org     Avís legal