IEMed. Institut Europeu de la Mediterrānia
Carrer Girona 20, 5a planta
08010 Barcelona
Tel. 93 244 98 50
e-mail: info@iemed.org
CAT
ESP
FR
ENG
      Inici -> Activitats -> Seminaris  
Quč és l'IEMed?
Notícies
Conferčncies
Seminaris
Formaciķ
Exposicions
Activitats culturals
Publicacions
Política
Economia
Migracions
Societat
Diāleg cultural
Biblioteca
Sala de premsa
Taulell informatiu
Documents
Enllaįos
Governabilitat i Espai Euromediterrani. Reptes de futur
 

Dates: Dijous i divendres 27 i 28 de setembre de 2007
Lloc: Sala d'actes de l'IEMed. (Girona, 20. Barcelona)
Organitza: IEMed i FIIAPP, amb la col·laboració de l'AECI


(INSCRIPCIÓ EN LÍNIA)


PRESENTACIÓ


Les principals organitzacions internacionals i regionals fan ús del concepte de governabilitat per referir-se al procés de promoció de la democràcia a través de les reformes, tenint en compte que no és possible el progrés cap al desenvolupament sense la governabilitat.

En el marc de les Nacions Unides, la importància de la governabilitat, amb una referència explícita a la cimera del Mil•lenni de 2000, es va tornar a subratllar a la cimera del Mil•lenni+5 de 2005, en què els països es van comprometre a promoure la democràcia, a respectar els drets humans i les llibertats fonamentals universalment reconeguts, i a enfortir l’estat de dret, inclòs el dret al desenvolupament.

La Unió Europea també promou la governabilitat en les seves relacions exteriors. La Política de Veïnatge i el Procés de Barcelona també identifiquen com a temes prioritaris els de les reformes institucionals i la governabilitat democràtica; de fet, les conferències euromediterrànies han incorporat clarament els objectius relacionats amb la governabilitat.

Per la seva banda, el Govern espanyol, en línia amb la política de la Unió Europea, ha integrat la governabilitat democràtica en les seves estratègies polítiques i de cooperació.

L’objectiu de foment de la governabilitat és una aposta essencial per enfortir l’Associació Euromediterrània en relació amb la Política de Veïnatge. Aquest seminari reflexiona sobre la governabilitat a partir de cinc línies d’anàlisi. Es prenen com a punt de partida les aproximacions elaborades per diferents organitzacions internacionals, per continuar amb l’anàlisi del treball de diversos òrgans i institucions de l'Associació Euromediterrània en el camp de la governabilitat, i amb el debat sobre les seves diferents dimensions en l’espai euromediterrani.

A continuació, s’aborda el repte que planteja la descentralització des d’una perspectiva més teòrica, per acabar amb la presentació d’experiències generadores de bones pràctiques en el camp de la governabilitat i la descentralització.




PROGRAMA


Dijous 27 de setembre


9.00 h-9.30 Acreditacions

9.30 – 10.30 Inauguració

Senén Florensa, director general, IEMed

Antonio Fernández Poyato, director, FIIAPP

Mohamed El Fatah Naciri, director d’Afers Europeus, Lliga d’Estats Àrabs

Milagros Hernando, directora general d’Avaluació i Planificació, SECI, Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació

*Roser Clavell, secretària d’Afers Exteriors, Generalitat de Catalunya

10.30-11.00 Pausa cafè

11.00-13.00 Primera sessió: La governabilitat a l’agenda internacional

Les Nacions Unides i el Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament. El Banc Mundial. La Unió Europea. El Govern espanyol. Països àrabs.

President: Jordi Borja, director del projecte Gestió de la Ciutat, Universitat Oberta de Catalunya
Relator: Francesc Morata, Director, Institut Universitari d’Estudis Europeus

Elissar Sarrouh, assessora en Administració Pública, Grup de Gobernança, Oficina de Polítiques de Desenvolupament, PNUD

José Manuel Albares, vicepresident, Comitè d’Ajuda al Desenvolupament, OCDE

Mohamed El Fatah Naciri, Director d’Afers Europeus, Lliga d’Estats Àrabs

Milagros Hernando, directora general d’Avaluació i Planificació, SECI, Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació

Debat

13.00-15.30 Dinar

15.30-17.30 Segona sessió: Dimensions de la governabilitat dins l’espai euromediterrani

Grans temes de la governabilitat: democràcia i desenvolupament, gènere i migracions. Com es pot enfortir la governabilitat dins l’Associació Euromediterrània? La visió de les institucions i els òrgans.

Presidenta: Anna Terrón, secretària per a la Unió Europea, Generalitat de Catalunya
Relatora: Gemma Aubarell, directora de Programació, IEMed

Rosário de Moraes Vaz, secretària general, EuroMeSCo

Nader Fergany, director, Almishkat Centre for Research

Laura Baeza, directori F, EuroMed & Regional Issues, Comissió Europea

Fifi Benaboud, TransMed Dialogue, Centre Nord-Sud, Consell d’Europa

Isaías Barreñada, coordinador de programes educatius, Casa Árabe-Instituto Internacional de Estudios Árabes y del Mundo Musulmán

Debat

17.30 Fi de la primera jornada de treball

20.30 Sopar

28 de setembre

9.00-10.30 Tercera sessió: Governabilitat i descentralització: eixos

Descentralització de funcions i poders. Polítiques públiques i gestió descentralitzada. Participació ciutadana i transparència en els processos de descentralització.

President: David Minoves, director general de Cooperació i Acció Humanitària, Generalitat de Catalunya
Relator: Eduard Soler, Programa Mediterrània, Fundació CIDOB

Joan Subirats, director, Institut de Govern i Polítiques Públiques, Universitat Autònoma de Barcelona

Aziza Darghouth, assessora del Banc Mundial i fundadora del Gabinet de Prospectiva Social (Tunísia)

Jesús Núñez, director, Instituto de Estudios sobre Conflictos y Acción Humanitaria

Anna Gual, cap de l’Oficina de Cooperació per al Desenvolupament, Diputació de Barcelona

Philippe Cichowlaz, Secretaria Executiva, Comissió Intermediterrània de la CRPM

Debat

10.30-11.00 Pausa cafè

11.00-12.30 Quarta sessió: Governabilitat i descentralització: experiències i bones pràctiques

Art-Gold Magreb-PNUD. Agenda Local 21. Localising Sustainable Development in the Mediterranean (SMAP). Medcities. Programa d’Agermanaments cap a la Mediterrània. Cooperació municipal amb el Sud.

President: Ricardo Martínez Vázquez, director general de Cooperació amb Àfrica, Àsia i Europa Oriental, Agencia Española de Cooperación Internacional
Relatora: Carme Coll, directora de Governabilitat i Cooperació, IEMed

Giovanni Camilleri, coordinador de la Iniciativa Internacional Art - Hub Innovative Partnerships, PNUD

Joan Parpal, secretari general de Medcities, Ajuntament de Barcelona / Àrea Metropolitana de Barcelona

Javier Jiménez de Gregorio, director de Programes, Fundación Internacional y para Iberoamérica de Administración y Políticas Públicas (FIIAPP)

Zakia Mrini, presidenta de l’Associació Ennakhil i regidora de l’Ajuntament de Marràqueix

Debat

 

12.30-13.00 Conferència de cloenda

Associació Euromediterrània, Política de Veïnatge i governabilitat

Eneko Landaburu, director general de Relacions Exteriors i Política de Veïnatge, Unió Europea

13.00-14.00 Cloenda

Senén Florensa, director general, IEMed

Antonio Fernández Poyato, director, FIIAPP

Joan Prat, ambaixador en missió especial per a la Mediterrània, Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació

*Josep Lluís Carod-Rovira, vicepresident, Generalitat de Catalunya

 

* Pendent de confirmació




(Descarregueu-vos el programa en pdf)


 

 
© 2005 IEMed - bustia@iemed.org     Avís legal